درخواست سرویسکار: 09153107763

بهترین روش های لوله کشی شوفاژ

بهترین راه برای لوله کشی شوفاژ در این مقاله سه روش لوله کشی شوفاژ مناسب مدار گرمایش را به صورت جداگانه بررسی می کنیم و مزایا، معایب و کاربردهای هر کدام را جداگانه ذکر می کنیم. این سه روش عبارتند از تک لوله، دو لوله برگشت مستقیم و تک لوله با بازگشت برعکس
لوله کشی شوفاژ
در این مقاله میخوانید

نصب شوفاژ برای گرم کردن منزل سیستمی نوین، کارآمد و به صرفه است که مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. لوله کشی شوفاژ به صورت اصولی، استاندارد و دقیق یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که اقدام به نصب شوفاژ می‌کنند. منازلی که دارای شوفاژ هستند، به مرور زمان رنگ و جذابیت خود را از دست نمی‌دهند چون بخاری با گذر زمان موجب ایجاد گردوخاک، سیاهی و حتی پرز می‌شود. در ادامه به شرح بهترین لوله‌کشی شوفاژ پرداخته می‌شود.

تابرال تمامی خدمات مربوط به تاسیسات ساختمان را با کارشناسان با تجربه و متخصص انجام میدهد.

بهترین لوله برای شوفاژ

جدیدترین و بهترین لوله برای شوفاژ نوعی لوله گالوانیزه است که در مقابل گرما مقاومت بسیار بالایی دارد.‌

 برخی از اصلی‌ترین لوله‌های پلیمری مورد استفاده در شوفاژ شامل؛  لوله پلی اتیلن، لوله پروپیلن و لوله پلاستیکی است که طی سال‌های اخیر استفاده از این نوع لوله‌ها به ویژه در مناطق با رطوبت بالا، افزایش یافته است.

کاربرانی که در پی خرید یک لوله ماندگار برای شوفاژ خانه خود هستند، لوله مسی، لوله پلاستیکی، لوله پلی اتیلن، لوله پروپیلن، لوله فولادی و لوله گالوانیزه بهترین انتخاب است. این محصولات برای شوفاژ، لوله‌کشی آب گرم و سرد، موتورخانه و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.‌

مناسب‌‌ترین لوله برای شوفاژ

سیستم لوله‌کشی شوفاژ، سیستمی است که باید مدت‌های طولانی مورد استفاده قرار گیرد. برای همین بهتر است محصولی با کیفیت و محکم را انتخاب کنید تا عمری طولانی داشته باشند. در انتخاب لوله بهتر است نوع لوله‌کشی خود را مشخص کنید که توکار است یا روکار.

 اما در مجموع از انواع لوله‌های زیر می‌توان برای لوله کشی شوفاژ بهره برداری کرد.

لوله پنج لایه

در صورتی که تمایل دارید،  لوله‌کشی شوفاژ را به صورت توکار انجام دهید لوله‌های پنج لایه بهترین گزینه هستند. مزایای این لوله‌ها:

  1. انتقال یکسان حرارت
  2. امکان قطع و وصل آب در رادیاتور
  3. انبساط طولی کم
  4. فشار کم در لوله ها
  5. کاهش احتمال نشتی
  6. مقاومت بسیار زیاد در برابر ترک خوردگی
  7. انعطاف پذیری بالا
  8. مقاومت در برابر گرما و حرارت
  9. کاهش تعداد اتصالات
  • قیمت مناسب
  • نصب آسان و راحت

لوله پلی اتیلن

یکی از مناسب‌ترین لوله‌ها برای لوله کشی شوفاژ لوله پلی اتیلن است. این محصول در برابر رسوب مقاوم بوده و به مرور زمان رسوب نمی‌گیرد. در مقابل فشار، ضربه و حرارت بالا هم مقاومت قابل توجهی دارد.

لوله آذین

این محصول از مواد پلیمری تولید شده و به نام پروپیلن هم شناخته می‌شود. این لوله در دو رنگ سبز و سفید و لایه‌های دو، سه و پنج ذر بازار موجود است.

روش‌های تشخیص  لوله رفت و برگشت رادیاتور

برای شناسایی و‌ تشخیص لوله رفت و برگشت رادیاتور می توانید از روش های زیر استفاده کرد:

روش دماسنج:

این روش بر اساس این اصل کار می کند که لوله رفت آب گرم پکیج دمای بیشتری از لوله برگشت آب گرم پکیج دارد. برای انجام این روش باید یک دماسنج را بر روی هر دو لوله قرار دهید و دمای آنها را  مرتب رصد کرد. لوله ای که دمای بالاتری دارد لوله رفت و لوله‌ای که دمای پایین‌تری دارد، لوله برگشت است. این روش ساده و سریع است اما نیاز به دقت، ذکاوت و توجه دارد. همچنین باید مطمئن شد که پکیج در حال فعالیت باشد و آب گرم به رادیاتورها برسد.

روش شیر:

این روش بر اساس این اصل کار می کند که با بستن شیر رفت یا برگشت آب گرم پکیج می توان جریان آب را قطع یا کاهش داد. برای انجام این روش باید یکی از شیرهای رفت یا برگشت را ببندید و حالت رادیاتور را بررسی کنید. اگر دمای رادیاتور کم شد،  یعنی شیر بسته شده لوله رفت و اگر دمای رادیاتور گرم ماند، یعنی شیر بسته شده لوله برگشت است. این روش دقیق و مطمئن است اما نیاز به صبر، زمان و  دارد. همچنین باید مراقب بود که شیرها را به درستی باز و بسته کنید و از آسیب رساندن به لوله‌ها و شیرها جلوگیری کنید.‌

انواع لوله کشی آب  رادیاتور

این سه روش عبارتند از تک لوله، دو لوله برگشت مستقیم و تک لوله با بازگشت برعکس که باید به دقت نصب و تنظیم شود. سیستم لوله کشی شوفاژ با چرخش آب امکان پذیر است، یعنی با چرخش و حرکت آب است که  محیط گرم می‌شود. سیستم لوله کشی آب به دو شکل انجام می‌گیرد.

1.سیستم باز، در این سیستم، آب به داخل مخزنی راه پیدا می‌کند که به هوای آزاد راه دارد. مانند: برج‌های خنک کننده و واشرهای هوا

  1. در این سیستم، جریان آب در هیچ بخشی در معرض هوای آزاد قرار نمی‌گیرد. چنین سیستم‌هایی در دو نوع منبع انبساط باز و بسته عرضه می‌شوند.

سیستم‌های لوله‌کشی آب از جنبه‌های دیگر نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند.

 سیستم تک­ گذر: در این سیستم، آب یک بار از وسیله‌ای  فقط یک بار از مسیر عبور کرده و تخلیه می‌شود که تجهیزات بکار رفته در مسیر آب گرم بهداشتی (آبگرم مصرفی) از نوع تک گذر است.

 سیستم گردشی: در این سیستم آب پس از رسیدن به وسیله مورد نظر تخلیه نشده،  بلکه توسط یک مدار لوله‌کشی، بین مبدل حرارتی و حرکت خود که می‌تواند یک پکیج باشد، گردش می‌کند. گردش آب می‌تواند تحت نیروی ترموسیفون ناشی از اختلاف وزن مخصوص آب گرم رفت و برگشت یا به صورت اجباری توسط پمپ صورت گیرد. هر دو سیستم فوق ممکن است باز یا بسته باشند.

تماس با کارشناسان تابرال لوله کشی شوفاژ ساختمانتان را به متخصص با تجربه بسپارید.

09153107763

روش های لوله کشی شوفاژ

انواع سیستم لوله کشی شوفاژ

سیستم لوله‌‌کشی شوفاژ وابسته به اندازه فضا، مخزن و توان اقتصادی فرد متفاوت است.

سه روش لوله کشی شوفاژ مدار گرمایش،  را به صورت جداگانه بررسی می کنیم. مزایا، معایب و کاربردهای هر کدام را جداگانه ذکر می کنیم.

این سه روش عبارتند از تک لوله، دو لوله برگشت مستقیم و تک لوله با بازگشت برعکس.

برای شروع، سیستم های لوله باز و بسته و همچنین سیستم های تک لوله و سیستم های گردشی را نیز توضیح می دهیم.

 

سیستم لوله کشی آب: 

نصب و تعمیر شوفاژ در ساختمان بیشتر بخوانید: 20 موردی که درباره نصب و تعمیر شوفاژ باید بدانیم.

1.سیستم باز

در این سیستم، آب به داخل مخزنی جریان می یابد که به هوای آزاد راه دارد. مانند: برج های خنک کننده و واشرهای هوا

2.سیستم بسته
در این سیستم، جریان آب  در معرض هوای آزاد قرارنمیگیرد. این سیستم ها، به دو نوع انبساط باز و بسته تقسیم می شوند.

سیستم های لوله ای به دو دسته تقسیم می شوند:

سیستم یک گذر: در این سیستم آب یک بار از دستگاه عبور کرده و رها می شود که از نوع تجهیزات مورد استفاده در خط آب گرم (فضای مفید) می باشد.

سیستم (گردشی) سیرکولاسیون: در این سیستم آب با رسیدن به دستگاه مورد نظر خالی نمی شود، بلکه از طریق لوله، بین مبدل حرارتی ومبدأ حرکت، گردش می کند.

گردش آب میتواند توسط نیروی ترموسیفون ناشی از اختلاف وزن آب گرم، رفت و برگشت شود یا  توسط  پمپ انجام شود. دو سیستم بالا می توانند باز یا بسته باشند.

انواع سیستم لوله کشی شوفاژ (مدار گرمایش):

سیستم تک لوله
در این سیستم که یکی از روش های مناسب گرمایش لوله ها است، تنها یک لوله وظیفه انتقال و برگشت آب را در مدار بسته بر عهده دارد و دقیقا همان لوله از منبع تولید، آب گرم شوفاژ را به سمت مصرف کننده های حرارت حرکت می دهد. آب را نیز  به منبع تولید حرارت باز میگرداند.

مزایای لوله کشی تک لوله ای:

  • بهترین روش برای روکش لوله ها
  • مصرف لوله کمتر و در نتیجه ارزانتر از روشهای دیگر است.

معایب لوله کشی شوفاژ مستقیم: 

  • برای بیش از 5 تا 6 رادیاتور مناسب نیست.

سیستم دو لوله

در این روش آبرسانی توسط دو لوله مستقل انجام می‌گیرد. لوله‌ها به دو صورت رفت و‌ برگشت به کار گرفته می‌شوند. در این سیستم لوله رفت دمای بالاتر و لوله برگشت دمای پایین‌تری دارد. این دو لوله دارای سیستم برگشت متفاوتی هستند که شامل:

  • سیستم لوله کشی با برگشت مستقیم
  • سیستم لوله کشی با برگشت معکوس
بازگشت مستقیم:

در این روش لوله‌کشی شوفاژ، یک خط لوله به عنوان خط لوله رفت، از بخش تولید کننده حرارت به سمت توزیع کننده حرارت در فضا مانند رادیاتور کشیده می‌شود و یک خط لوله برگشت، به عنوان جمع کننده آبی که حرارت خود را در رادیاتور از دست داده است، در نظر گرفته می شود. نحوه اتصال رادیاتورها یا هر توزیع کننده حرارت دیگری مانند فن کویل به خط لوله رفت و برگشت شوفاژ به این صورت است که به ترتیب نزدیک شدن هر خط لوله به رادیاتورها یک انشعاب به لوله رفت و یک انشعاب به لوله برگشت شوفاژ متصل خواهد شد.

لوله کشی شوفاژ مستقیم به رادیاتور

در مورد برگشت مستقیم، قطر لوله برگشت باید برابر با اندازه قطر لوله بیرونی مربوطه در کل مسیر باشد.

نحوه اتصال رادیاتورها به خط لوله رفت و برگشت به این صورت است که با نزدیک شدن هر خط لوله به رادیاتورها یک انشعاب به لوله رفت و یک انشعاب به لوله برگشت شوفاژ متصل خواهد شد.

معایب لوله کشی شوفاژ مستقیم:

اگر مسیر لوله‌کشی شوفاژ طولانی شود، رادیاتورهای نزدیک،  طول لوله رفت و برگشت کمتری نسبت به رادیاتورهای دور خواهند داشت و بنابراین فشار کمتری نسبت به رادیاتورهای دورتر دارند. در نتیجه افت کمتری نسبت به رادیاتورهای دور دارند. همچنین آب بیشتری در رادیاتورهای نزدیک نسبت به  رادیاتورها دور در حال چرخش است. پس بنابراین گرم‌تر از رادیاتورهای دور خواهند بود.

تماس با تلفن : 09153107763

بابت دریافت خدمات حرفه ای تاسیسات ساختمان با قیمت مناسب، با تابرال تماس بگیرید.

در این شرایط بهترین راه‌کار چیست؟

بهتر است بدانید که نصب و جاسازی پمپ اضافه راه حل خوب و مناسبی برای رفع نقص و مشکل رادیاتور نیست.  زیرا در صورت نصب پمپ اضافی به صورت سری، با پمپ تعبیه شده در پکیج گرمایش دیواری تداخل ایجاد می‌شود.  و به دلیل تفاوت هد (Flow Rate) و دبی (Head)پمپ اضافی نصب شده با پمپ داخل پکیج گرمایش دیواری، پمپ ضعیف تر به سرعت خراب خواهد شد.

لوله کشی شوفاژ

دو راه برای حل این مشکل وجود دارد که شامل موارد زیر است:

برای بالانس و همسان کردن افت فشار می‌توانید شیر بالانسینگ را نصب کنید که  اما هزینه بالایی دارد و  برای سیستم های خانگی چندان مناسب نخواهد بود.

از طریق شیر زانوی قفلی یه صورت دستی بالانس را انجام دهید. در این روش کافی است از محل شیر ​​برگشت رادیاتور، دریچه شیر برگشت رادیاتور را با آچار آلن تنظیم کنید. بهتر است این کار توسط یک سرویس‌کار مجاز و خبره انجام شود.

بهتر است دریچه شیربرگشت در رادیاتورهای نزدیک کوچک‌تر و رادیاتورهای دور بزرگ‌تر باشند تا بتوانید افت مسیر همه رادیاتورها را به صورت دستی اندازه گیری کنید تا گرمای همه رادیاتورها یکسان باشد. اگر بخواهید دقیق‌تر این کار را انجام دهید، لازم است در ورودی و خروجی هر رادیاتور یک گیج فشار قرار دهید تا تغییراتی که در هنگام کوچک کردن دریچه ایجاد می‌شود را اندازه گیری کرد که در همه رادیاتورها دقیقا یکسان باشند. پس از تکمیل بالانس سیستم،می توانید گیج‌های فشار را باز نمود.

لوله کشی شوفاژ

 

مزایای لوله های با برگشت مستقیم

  1. سادگی اجرا و نصب
  2. سادگی محاسبات برای انتخاب اندازه لوله

معایب لوله های برگشت مستقیم:

عدم تعادل در سیستم، به خصوص اگر مسیر لوله طولانی باشد موجب ایجاد عدم تعادل دما در رادیاتور می شود.

سیستم برگشت معکوس:

در این روش، یک خط لوله به عنوان خط لوله رفت، از قسمت بالای تولید کننده حرارت به سمت توزیع کننده حرارت در فضا مانند رادیاتور کشیده می شود و یک خط لوله برگشت، به عنوان جمع کننده آبی که حرارت خود را از دست داده است، در نظر گرفته می شود.

 نحوه اتصال رادیاتورها به خط لوله رفت و برگشت به این صورت است که اتصال لوله رفت، همانند روش مستقیم به ترتیب متصل می‌شود.

 ولی لوله بازگشت آخرین رادیاتور، اولین لوله متصل شده به خط برگشت خواهد بود. در سیستم با برگشت معکوس، طول مسیر گردش آب در لوله‌های رفت و برگشت برای تمام توزیع کننده های حرارتی یکسان است.

لوله کشی شوفاژ

معایب لوله کشی با برگشت مستقیم:

برای محاسبه سایز و متراژ لوله مورد استفاده باید به دانش تاسیسات، لوله‌کشی و نقشه ساختمان تسلط کافی داشته باشید تا بتوانید لوله‌کشی شوفاژ خوب، دقیق و محکمی داشته باشید.

لوله کشی موتورخانه شوفاژ و 17 قوانین آن

لوله کشی موتورخانه شوفاژ بخش حساس و مهم ساختمان است. اگر از ابتدای کار طبق اصول، قوانین، نظم و دقت پیش بروید، لوله‌کشی شوفاژ شما چندین سال نیاز به سرویس مجدد نخواهد داشت. این قوانین شامل:

  1. بر اساس قوانین دقیق برای لوله‌کشی شوفاژ، برای جاسازی دیگ چدنی موتورخانه، آن را روی فونداسیون قرار دهید.
  2. منبع دوجداره آبگرم را بر اساس دستورالعمل در نظر گرفته شده در محل تعیین شده انجام دهید. یعنی در این مورد به فضای موتورخانه اهمیت زیادی داده شود.
  3. یک پایه مناسب و محکم از نبشی فلزی را ساخته و منبع انبساط باز را در بالاترین سطح لوله‌کشی شوفاژ موتورخانه قرار دهید.
  4. لوله کشی ارتباطی و اتصالات بین دستگاه‌های قرار داده شده در موتورخانه را با رعایت مقررات فنی و ظاهری در چارچوب موتورخانه انجام دهید.
  5. از جمع کردن لوله‌های نصب شده در موتورخانه و عدم رعایت نظم و ارتفاع مشخص برای نصب آن‌ها خودداری کنید.
  6. اجزای لوله کشی موتورخانه را از فلنج لوله رفت دیگ آغاز کنید و از این جهت به سمت کلکتور رفت برسید.
  7. شیرفلکه‌هاى مورد نیاز لوله‌کشی شوفاژ را روى کلکتورها نصب و پس از گرفتن انشعاب، از قسمت زیرین کلکتور برگشت، با توجه به شیرآلات مورد نیاز، پمپ سیرکولاتور و مدار آن را به فلنج برگشت دیگ نصب کنید.
  8. دقت کنید تا لوله‌ها، شیر فلکه در فضای موتورخانه بصورت افقی و عمودی در جهت‌های هماهنگ نصب شوند. جهت هماهنگ رکن لوله کشی محسوب می‌شود.
  9. لوله‌های رفت و برگشت منبع دوجداره آب گرم را از روى شیرفلکه کلکتورها وصل و سپس، لوله ارتباطی بین لوله‌هاى شوفاژ و شیرفلکه رفت و برگشت کلکتور را به یکدیگر متصل کنید.
  10. در این بخش وصل کردن لوله‌های رفت و برگشت منبع انبساط از موتورخانه به مکان‌های مورد نظر طبق دستورالعمل انجام می‌شود.
  11. در این مرحله لوله‌کشی آب سرد ورودى (اصلى) به موتورخانه را به وسیله لوله فولادی گالوانیزه به منبع دوجداره آب گرم و منبع انبساط وصل کنید. سپس، لوله کشی آب گرم مصرفى ساختمان را به قسمت فوقانی منبع دوجداره آب گرم متصل کنید.
  12. اتصالات لوله برگشت آب گرم مصرفی را بواسطه بوشن به مخزن آن به صورتی نصب کنید که آب از طرف ساختمان به مخزن آب گرم پمپاژ شود.
  13. شیر‌های تخلیه آب و هوا، کنترل کننده‌ها و نمایشگرهای نشان دهنده علائم باید تهیه و در محل مناسب برای لوله‌کشی شوفاژ موتورخانه نصب شود
  14. تست صحت و سلامت کارکرد لوله‌کشی و دستگاه‌های نصب شده را با برقراری جریان آب سرد به مخزن آب گرم را انجام دهید. به دنبال آن منبع انبساط را نیز باز کنید.
  15. پس از انجام کار و شروع به کار موتورخانه هواگیری را به دقت در صورت لزوم انجام دهید. هواگیری در لوله‌کشی شوفاژ نقش مهمی دارد.
  16. در نهایت تابلو برق موتورخانه ساختمان را در مکانی مناسب و دور از دسترس نصب کنید و روند سیم‌کشى آن را به صورت دقیق و کاملا اصولی انجام دهید.
  17. در صورت عدم اطمینان از اجرای صحیح لوله کشی موتورخانه و عایق‌کاری انتهایی لوله‌ها از افراد متخصص در این مورد کمک بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تاسیسات ساختمان

سخن پایانی

گرم کردن منزل، ادارت و مکان‌های عمومی امری مهم و حساس است‌. در میان چند گزینه برای  سیستم گرمایشی، نصب شوفاژ بهترین، گزینه است. در لوله‌کشی شوفاژ بهتر از باکیفیت‌ترین لوله کمک گرفته شود. لوله‌های باکیفیت موجب طولانی شدن عمر سیستم گرمایشی می‌شود. به هنگام نصب شوفاژ باید از فردی خبره و با تجربه کمک گرفته شود تا علاوه بر دانش در کار دقت و ذکاوت هم داشته باشد.کارشناسان تابرال خدمات مربوط به لوله کشی ساختمان، نصب و راه اندازی چیلر و تعمیر چیلر و تعمیر موتورخانه و…. را انجام میدهد کافی است با کارشناسان تابرال تماس بگیرید.

سایر خدمات تابرال

نصب و تعمیر موتورخانه

بیشتر

نگهداری استخر، سونا، جکوزی

بیشتر

نصب و تعمیر پمپ آب

بیشتر

تاسیسات ساختمان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.